Friday, January 14, 2011

mari kita belajar dan berkongsi tentang puak Apis

Salam sume kawan2...dah lama tak update blog nie..heehe..sibuk skit...tambah plak ngh sakit perut akibat makan meggie semalam..aduii..tak tahann kut..ni ok skit laa..
adui..
tuk pengetahuan semua(skem EEERR nye ayat..), semalam fakulti bella iaitu fakulti sains dan matematik wat satu majlis anugerah kecermelangan pelajar tuk budak2 biologi..alhamdulillah, bella gondol satu anugerah tuk tahun nie..sem lepas iaitu sem 3, bella dah wasiatkan pada nurul husna plak tuk jadi pelajar terbek tuk dak2 sem 3 biologi..hehe..bak kate orang, kejayaan kene kongsi..i nak rehat2 sem nie..tak nak pegang jawatan pepe k..
=)
sem nie, bella dapat la hadiah pandrive 4 gb..hehe..(jabatan biologi dah kayaa..yeeeeeeeeee...)klu la sem lepas dapat pandrive, dah kaya raya i tauu..hehehe..(tak bek gune kalau2..haishh..)

hairann,,sebenarnye apa tajuk kita skarang erk??
haaa..kita straight to the point je la atau in malay lurus ke titik..(ideal dr blog aizul), 
korunk sume tau ke ape itu Apis nie..in biologi, Apis nie merupakan keluarga lebah..kalau kita perhatikan lebah nie, dia orang kecikkkk je kann??tapi tahukah anda, kecik2 dia tuh, banyak kasi manfaat kepada kita semua??..yellaa..macam2 produk skrng kan, madu laa,,sabun laa..vitamin laa..sume dari produk yg lebah buat..ok, skrang kita compare ngan diri kita pula..kita nie besar dari lebah, namun, adakah kehadiran kita memberi banyak manfaat kepada orang lain?ermmm..sama2 pk k?
next, lebah nie kan,, komuniti mereka tahu yang mana baik dan yang mana buruk..contoh nye, kalau dia orang cari madu, mesti dia orang amik dari sumber atau pokok2 yang tak bahye..yang takde poison..dia orang nie takde pun otak, tapi boleh beza baek atau buruk..tp kan, kita sume nie plak ade otak.bukan ade otak je..BERAKAL LAGIII..soo, why not we that have brain, should think more wisely? jdi, jangan terasa bodoh atau gagal apabila kita tak peroleh sesuatu kejayaan skarang,...kejayaan skrang bermula dari kegagalan yang lalu..pegang kata2 nie k?
=)

kawan2, dalam Al- Quran pun ada menyebut pasal lebah nie..tgk, betapa Allah mengangkat tinggi darjat komuniti lebah nie..kita perlu banyak belajar daripada komuniti kecil nie..

dalam surah An-Nahl ayat 68 dan 69

" Dan Tuhanmu mengilhamkan kepada lebah : " Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu dan di tempat-tempat yang dibikin manusia"".

" kemudian makanlah dari tiap-tiap(macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu). Dari perut lebah itu ke luar minuman ( madu ) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda ( kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang memikirkan.."

daripada ayat di atas, Allah menyuruh lebah berkenaan membuat sarang di tempat yang didiami oleh manusia, supaya manusia boleh belajar daripada kehidupan lebah itu sendiri..bukan sahaja memberi banyak manfaat kepada kita semua, mereka turut mengilhamkan gaya hidup yang sistematik yang perlu dicontohi oleh manusia..korunk sume tak tau, komuniti lebah lebih pandai mathematics dari korunk tauu...mereka menggunakan angle yang dah ditetapkan tuk berjalan di dalam sarang mereka..waaa..subhanallah...besar ciptaan Allah,,..Allahuakhbarrrrrrrrr...

oleh itu kawan2 sume,, jangan putus asa dalam hidup kita..kejayaan itu milik Allah..jangan segan siluu..MINTAK DENGAN NYA..Allah Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..sabar menunggu..berdoa dan berusahaa..sekian..itu sahaja coretan bella
=)

 ni la lebah pada sesiapa yang tak kenall
=P


sijil ku..=)


hadiah..tq fakulti kerna appreciate kami..=)





No comments:

Post a Comment