Saturday, June 25, 2011

tengah hari yg penuh hikmah...

as salamm...begitu indah sekali hari ini...lagi indah, apabila sesuatu perkara yang memberi bella hikmah dan pengajaran yang sgt berkesan pada diri ini...
pada hari ini, bella bertanyakan suatu soalan kepada abah berkaitan keluhan jiwa ini..
bella : abah, kenapa org susah nak hargai org lain..adakah manusia dicipta tuk tidak menghargai org lain?
abah: b nak dgr cerita dok??
pada suatu hari, seorng anak bergaduh besar dgn ibunya..lalu ibu tersebut telah menghalau anaknya keluar dr umh..anak yg keluar dgn sehelai sepinggang itu pun nekad keluar dari umh itu...
langkah demi langkah, membuatkan anak muda ini berasa lapar...di hujung matanya, ternampak satu kedai makan yang membuatkan dia makin lapar..tp dia tak ada duit nak makan..jd dia cuma boleh berdiri dan tgk je makanan dari jauh..
tuan kedai tgkkk je si pemuda ni..hatinya berbisik.."haiii,.dah lama dah budak nie berdiri..nak makan ke? sakit ke?? .."
lalu tuan kedai ni pun, ajak dia makan..
makan la si pemuda ini dgn lahapnya...
sambil makan, dia menangis teresak2...
lalu tuan kedai tu bertanya..
" wahai anak muda,, kenapa kamu menangis nie...kan saya dah bgi makan kepada kamu..kenapa kamu masih bersedey org muda?.."
pemuda itu menjawab.." saya menangis kerna tuan baek kepada saya..tuan tak kenal sy, namun tuan bagi makan kepada saya dgn makanan yng lazat..begitu terharu sy apabila di layan sebegini baik..terima ksih tuan.."
lalu si tuan kedai ini pun berkata...
" hai anak muda..aku baru pertama kali memberi kamu makan, padahal ibumu di rumah memberi kamu makan sejak kamu kecil lagi...ibumu lagi berjasa daripada ku, anak muda..."
tersentap hatinya apabila mendgr kata2 tuan kedai itu..lalu, bergegasla si anak muda ni makan dan blik umh cepat2...
setelah sampai dirumah,,..dia memanggil ibunya..
" ibuuu..ibuuu..."
lalu ibunya keluar dari umah, dan terus memeluk anaknya,.,..anaknya meminta maaf dari ibunya..
lalu si ibu berkata..." hai anakku..kemana kamu pergi , lama ibu tunggu..ibu dah siapkan makanan kegemaranmu...jom kita makan bersama-sama..."
-tamat-
(T_T)

moral of the story, kita kadang2 lupa bahawa perkara yang hari - hari kta dapat, sebenarnya adalah perkara yang penting dan perlu dihargai selalu...contohnya..ibu kita bg kita makan, kita tak pernah hargaii..sbb kita rasa perkara tu perkara rutin..sdngkan kalau org lain bg, kita rasa bertuahhh sgtt..padahal bru sekjap pertemuan kita dgnnya...kita dah rasa dia tu dah segalanya2nya bg kita, dan lupakan org yg sudah lama kita kenal..
manusia itu selalu alpa, jd jgn kita pula mudah menjd alpa dan lupa tuk hargai org di sekeliling kita,,la tahzan anakkku..jgn bersedey...kita juga jgn merasa kerna kejayaan org lain adalah kerana jasa kita.,malanglah jika mereka berasa demikian.
beruntunglah mereka jika mereka merasa kejayaannya adalah kerna org lain..jadi, hargailah org di sekeliling kita..
tq abah..mulai skrng, b akan hargai sume org di sekeliling b...b syg family, syg kawan2..syg sume..tq abah..=)

balqis, jadi muslimah sejati k..=)

2 comments: